جلسه ی دوم فن بیان و فنون درست نوشتن:

به نام یکتای هستی بخش:
با ارز سلام و ادب و احترام خدمت همه ی عزیزان:
جلسه ی دوم کلاس فن بیان و روش درست نوشتن را پی میگیریم.
در جلسه ی نخست گفتیم برای نوشتن و گفتن درست, باید خزانه ی لغتی ذهنی را غنی نمود و در درک مفاهیم و معانی آنها کوشید, تفاوت ها شباهت ها و جنسیت های آن عبارات و کلمات و اصطلاحات را دریافت.
همچنین گفتیم برای رفع اشتباه در نوشتن باید به تفاوت های املا ای در کلمات توجه داشت و حتی باید با عنایت به بار های معنایی بتوانیم در یابیم این کلمه را که به کار برده ایم مقصودمان کدام نوع املا ای آن میباشد و…
مخلص کلام این که بیشتر به کلمات و عبارات هم معنی پرداختیم.
اکنون میخواهیم به بررسی کلمات مخالف هم بپردازیم.
در همین ابتدای امر ببینید خود کلمه ی متضاد, با معنی هایی چون: مخالف, متناقض و… دارای کلمات مخالفی مانند: شباهت, متشابه و… میباشد.
دوستان گل کلمات الفاظ قرار دادی ای هستند که ما انسان ها برای بیان مقاسد خود از آن ها استفاده میکنیم.
به کلمه ی صندلی توجه کنید. این کلمه از ابتدای زبان فارسی جهت نامیدن جسمی چهار گوشه که دارای چهار پایه در زیر خود و یک تکیه گاه در پشتش باشد و بشود روی آن نشست, به کار رفته و یک کلمه ی قرار دادی برای شناخت ما انسان ها برای این وسیله گشته است.
ما با شنیدن نام این کلمه ناخداگاه به یاد این وسیله می افتیم و نقش آن در ذهن ما ترسیم میگردد.
حال به کلمه ی میز دقت کنید
با شنیدن کلمه ی میز: میفهمیم مراد, وسیله ایست دارای چهار گوشه که چهار پایه در زیر خود دارد و روی آن میشود وسایل را قرار داد. میز را باید رو به روی صندلی گذاشت.
با عنایت به مثال فوق میفهمیم برای یافتن تفاوت ها باید معنی دقیق و کامل عبارات را دانست و این بیانگر اهمیت بالای توجه به بحث های گذشته میباشد.
در نوشتار گاه ممکن است تباق یا تضاد در نوع املا باشد.
مثلا کلمه ی غذا = خوردنی. قضا = قضاوت.
غزا =غزوه یا جنگ و ستیز.
گاه برخی از کلمه ها بدون تفاوت در املا با هم متفاوت میشوند و تنها از راه درک معنی و مفهوم , میشود به مقصود صحیح آن رسید مانند:
کلمه ی شیر = شیر خوردن. شیر = شیر درنده که حیوان است. شیر = شجاع و دلیر.
برای روان گویی و صحیح گویی و نوشتن باید از چه روش هایی کمک گرفت:
با خودمان مسابقات تند گویی و روان گویی بگذاریم و عبارات شبیه به هم و هم جنس را مدام تکرار کنیم مثل شیش سیخ جیگر, سیخی شیش هزار و امثال آن.
کلمات هم جنس را که در جلسات آتی میپژوهیم و بیشتر به اشتقاق ها و ریشه یابی ها خواهیم پرداخت بیابیم و مدام تکرار و تمرین کنیم.
الفاظی که برایمان تلفظشان مشکل است و در بیان آن ها دوچار لغمه و لکنت گفتاری میشویم را بیابیم و با شمرده گویی ادای صحیح آن ها را خوب تمرین کنیم و وقتی در ادای درست موفق شدیم به تند گویی و مدام گویی و تکرار مرتب آن ها در مکالمه های روز معره ی آن ها اصرار بورزیم و رفته رفته شمرده گویی آن ها را به سمت تند گویی پیش ببریم تا ملکه ی ذهنمان گردند.
در چنین شرایتی کم کم به مهارت درست و تند نوشتن و گفتن, مهارت فل بداهه نویسی و فل بداهه گویی نزدیکتر میشویم.
فکر کنم برای این جلسه از دوره همین حد آموزش کافیست و باقی را به جلسه ی بعدی موکول مینماییم.
تا پست بعدی خدایتان نگهدار.

درباره ریحانه پروین

درود. این جانب ریحانه پروین هستم دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی. بنده نابینای مطلق میباشم.
این نوشته در آموزش, آموزش های متنی, مهارت های ادبی:, نابینایان ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − شانزده =